فروشگاه آرت زویا
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

هنر زیبای قلاب بافی

چکیده کوتاه مطلب

در این مطلب آموزشی به هنر جذاب و زیبای قلاب بافی خواهیم پرداخت. در ابتدا یک تاریخچه کوچک از این هنر زیبا، گوشه‌ای از نمونه کارهای فوق‌العاده و سپس ابزار مورد نیاز برای شروع کار را فراخواهیم گرفت.

در مطلب آموزشی پیش رو به هنر جذاب و زیبای قلاب بافی خواهیم پرداخت. در ابتدا یک تاریخچه کوچک از این هنر زیبا، گوشه‌ای از نمونه کارهای فوق‌العاده و سپس ابزار مورد نیاز برای شروع کار را فراخواهیم گرفت.

تاریخچه قلاب بافی

نمونه کارها

ابزار مورد نیاز

قلاب بافی

قلاب بافی از کلمه croche یا croc در زبان فرانسوی به معنای قلاب و اولین بار با تقلید از توری و ساخت توری به وجود آمده است.

بهتر است بدانیم صنایع دستی که به طور کلی به عنوان “کار زنان” شناخته می شود، روزی حرفه‌ای مختص مردان بوده است. اولین اتحادیه بافندگی در پاریس در سال 1527 تأسیس شد و شاید نتوانید حدس بزنید که ورود بانوان به آن ممنوع بود آیا تا این اندازه تغییر جامعه جالب نیست؟!

البته در زمان حال نیز آقایان زیادی علاقمند و مشغول به کار بافت هستند و موفقیت در این هنر اصیل و زیبا به جنسیت خاصی وابسته نیست.

قلاب بافی

قلاب بافی

قلاب بافی

قلاب بافی

قلاب بافی

هنر بافت برای خودش دنیایی است! دنیایی از طرح و رنگ، بدون محدودیت و بی‌پایان.

هر چیزی که فکرش را کنید می‌شود با قلاب بافت، مثل انواع لباس، عروسک، کیف، کاور اشیاء مختلف، زیورآلات، پتو و و و…

در ادامه تصاویری از این هنر زیبا آورده شده است.

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی

آموزش قلاب بافی

حتماً این تصاویر شما را مجذوب و شیفته‌ی این هنر بی‌نظیر کرد. قصد داریم با آموزش‌های بسیار ساده و روان، در عین حال اصولی، این هنر زیبا را به شما آموزش بدهیم تا در کنار لذت بردن از لحظات فراغت خود بتوانید هدایای ارزشمندی برای عزیزانتان تهیه کرده یا حتی کسب درآمد کنید!

پس با ما همراه باشید

به جمع عاشقان بافت خوش آمدید

ابزار مورد نیاز

برای شروع کار به این سه ابزار نیاز داریم:

نخ، قلاب، قیچی

نخ:

برای قلاب‌بافی می‌توان از نخ‌های مختلفی استفاده کرد که بسته به کاری که قرار است بافته شود جنس و ضخامتش را انتخاب می‌کنیم. بهتر است برای شروع کار از کاموا استفاده کنیم چون نسبت به نخ‌های دیگر نرم‌تر بوده و کار با آن راحت‌تر است همچنین ضخامت‌های مختلفی از آن در دسترس می‌باشد. هر کلاف کاموا برچسبی دارد که اطلاعاتی از قبیل سایز کاموا، شماره‌ی قلاب یا میل متناسب با آن، درصد پشم موجود و… را به شما می‌دهد، شما با استفاده از این اطلاعات می‌توانید کاموای مورد نظر خود را پیدا کنید.

آموزش قلاب بافی

به‌ترتیب از سمت چپ، شماره کاموا (نشان دهنده‌ی ضخامت آن)، شماره قلاب پیشنهادی مناسب برای بافت این کاموا و شماره میل متناسب با آن است.

از نظر من رنگ کاموا بسیار مهم است، رنگی را انتخاب کنید که عاشقش هستید تا لذت بافت را برای شما چند برابر کند. ما در سری آموزش‌های آرت زویا مربوط به هنر بافت، از انواع کاموا، نخ ابریشم (طبیعی یا مصنوعی)، نخ مکرومه، تریکو و… استفاده خواهیم کرد که در ابتدای هر آموزش به‌طور کامل معرفی خواهند شد.

قلاب:

ابزاری است که به کمک آن نخ در هم تنیده می‌شود. انواع مختلفی دارد که متناسب با جنس و ضخامت نخ مورد استفاده، انتخاب خواهد شد. قلاب‌ها معمولاً به‌صورت فلزی، چوبی و پلاستیکی موجود هستند. انواع قلاب را در شکل زیر می‌بینید.

آموزش قلاب بافی

در هنر قلاب‌بافی باید قلاب، مناسب با ضخامت نخ یا کاموا باشد و معمولاً از قلابی استفاده می‌کنیم که موقع بافتن به راحتی بتوانیم از درون حلقه یا پایه بیرون بکشیم و دارای نوک باریک و صیقلی باشد.

روی قلاب اندازه‌ی آن حک شده است و اگر از یک بالاتر باشد برای نخ‌های کاموایی و کتان با ضخامت معمولی مناسب است و اگر ابریشم و نخ خیلی ظریف باشد از یک کمتر یعنی ۰٫۲۵ و ۰٫۷۵ و … استفاده می‌کنیم.

به‌طورکلی برای بافت‌های ظریف‌تر از قلاب‌های  تمام فلزی که در شکل زیر می‌بینید

آموزش قلاب بافی

و برای بافت‌های متوسط و معمولی از قلاب‌های فلزی دسته پلاستیکی یا ژله‌ای که در شکل زیر آمده است از شماره 1 تا 5

و برای بافت‌های ضخیم مثل تریکو بافی از قلاب‌های بزرگ با شماره 6 به بالا استفاده می‌کنیم.

آموزش قلاب بافی

امیدوارم با مطالعه این مطلب دید کلی در مورد هنر جذاب قلاب بافی به دست آورده باشید. در آموزش‌های بعدی مطالب بیشتر و پیشرفته‌تری ارائه خواهیم کرد. با آرزوی موفقیت برای همراهان عزیز آرت زویا در نظر داشته باشید که نظرات شما در ارائه هر چه بهتر مطالب آموزشی ما را یاری خواهد کرد. جهت مشاهده مطالب بیشتر در این خصوص به وبلاگ آرت زویا قسمت آموزش قلاب بافی مراجعه نمائید.

منبع تاریخچه:

blog.loveknitting.com

مطالب: آرت زویا

مطالب آموزشی منحصر به آرت زویا بوده و فقط جهت استفاده شخصی در غیر این صورت با ذکر منبع مجاز است.

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب