فروشگاه آرت زویا
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

ابزار و متریال مورد استفاده در رزین اپوکسی

چکیده کوتاه مطلب

جهت شروع کار با رزین به متریال و ابزار خاصی نیاز دارید در این مطلب آموزشی انواع ابزار و متریال مورد نیاز در هنر رزین را معرفی می‌کنیم تا شما با نام، تصویر و نمونه کار هر کدام آشنایی پیدا کرده و راحت‌تر تصمیم به خرید آن‌ها بگیرید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان همراه آرت زویا قرار گیرد.

جهت شروع به کار هر کدام از هنرهای دستی لازم است ابتدا با ابزار و مواد مصرفی آن آشنا شوید. برای کار با رزین‌ اپوکسی به متریال و ابزار خاصی نیاز دارید که در این آموزش از پایگاه دانش آرت زویا به این مبحث خواهیم پرداخت.

رزین

ابزار مورد استفاده در هنر رزین

ابزارهای بسیاری می‌توانند شما را در خلق هر چه بهتر پروژه‌های رزینی یاری رسانند که مهم‌ترین و ضروری‌ترین این ابزار با کاربرد هر کدام در ادامه توضیح داده خواهند شد:

ظروف (بشر و پیمانه):

ظروف مورد استفاده برای کار با رزین شامل ظرف مخلوط کردن رزین و هاردنر، پیمانه جهت رنگی کردن رزین و ریختن داخل قالب یا قاب و… معمولاً از جنس سیلیکونی یا پلی اتیلنی می‌باشند. از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و ترجیحاً طلقی در ابتدای کار می‌توانید استفاده کنید.

هم زن: جهت هم زدن و مخلوط کردن رزین و هاردنر همچنین انواع متریال مصرفی مانند رنگ، اکلیل، شن، ماسه و… با رزین‌ اپوکسی کاربرد دارد. انواع همزن مناسب کار بار رزین در جنس‌های مختلف وجود دارد که در این بین همزن‌های استیل و سیلیکونی ترجیح داده شده ولی از همزن پلاستیکی و آبسلانگ هم برای این کار استفاده می‌شود.

تورچ یا فندک:

جهت از بین بردن حباب‌های سطح کار از حرارت دادن استفاده می‌کنیم که بسته به اندازه و عمق کار از فندک معمولی یا تورچ استفاده خواهد شد.

انواع قالب:

قالب‌ها ظروفی هستند که رزین را داخل آن می‌ریزیم تا شکل آن را به خود بگیرد. قالب‌های مناسب کار با رزین اپوکسی باید از جنس سیلیکون شفاف باشند تا علاوه بر آن‌که رزین به آن‌ها نمی‌چسبد، قطعه خروجی کاملاً شفاف بوده و مات نشود. در مواقع خاص و با طی کردن مراحلی برای نچسبیدن رزین به قالب، از قالب‌های جنس‌های دیگر مثل چوبی هم استفاده می‌کنند.

انواع قاب  و بیس خام فلزی:

انواع قاب فلزی از جنس‌های زینک، برنج، مس، استیل، چوبی و … به خصوص برای ساخت زیورآلات در بازار وجود دارند که در صورت استفاده از رزین داخل آن‌ها زیبائی‌شان صد چندان خواهد شد. آرت زویا در بین زیورآلات رزینی خود از این دست زیورآلات رزینی ارائه داده است. نمونه‌هایی از استفاده‌ی رزین در قاب‌های فلزی را در تصاویر زیر خواهید دید.

انواع بیس کار چوبی:

قطعات چوبی در طرح و اندازه‌های مختلف را می‌توان به عنوان بیس کار با رزین قرار داده و کارهای فوق‌العاده‌ای خلق کرد که نمونه‌هایی از آن‌ها را در تصاویر زیر خواهید دید.

ترازوی دیجیتالی:

یکی از ضروری‌ترین ابزارهای لازم برای کار با رزین اپوکسی است که جهت وزن کردن رزین و هاردنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیردستی:

برای نریختن رزین و دیگر مواد مصرفی روی میز کار بهتر است از زیردستی مناسب ترجیحاً از جنس سیلیکونی یا طلقی استفاده شود. زیردستی‌های مناسب صفحات نازکی از جنس‌های مختلفی هستند که رزین به آن‌ها نمی‌چسبد.

دستکش:

دستکش یک‌بار مصرف و دستکش کار دو نوع دستکش جهت محافظت از دستان شما هنگام کار با رزین هستند. بهتر است دستکشی استفاده کنید که هم مقاوم بوده و هم از نظر اندازه مناسب دست شما باشند تا در انجام مراحل کارتان اخلال ایجاد ننمایند.

قطعات کوچک چوب:

یک نوع از زیورآلات چوب و رزین توسط قطعات نامنظم و شکسته چوب با قالب دست‌ساز طلقی ساخته می‌شوند.

طلق شفاف:

هم به‌عنوان زیردستی و هم قالب یکبار مصرف در پروژه‌های رزینی کاربرد دارد.

عینک کار:

جهت ایمنی و محافظت از چشمان هنگام کار با رزین اپوکسی از عینک کار استفاده می‌شود تا جلوی آسیب رسیدن به چشمان را بگیرد.

ماسک:

از آنجایی‌که رزین یک ماده‌ی شیمیایی می‌باشد جهت حفظ ایمنی و سلامت هنرمند استفاده از ماسک تنفسی ضروری است.

مته یا دریل:

از این ابزار جهت سوراخ کردن قطعات رزینی استفاده می‌شود. در سایزهای مختلف کاربرد دارند مثلاً برای سوراخ کردن قطعات رزینی زیورآلات مته‌های دستی یا برقی مینیاتوری و برای سوراخ کردن قطعه رزینی ساعت و از این قبیل کارها از دریل‌های با سر بزرگتر استفاده می‌شود.

سنباده:

جهت صاف و صیقلی کردن پروژه‌های رزینی پس از خشک شدن کامل از شماره‌های مختلف سنباده به ترتیب خاصی استفاده می‌شود. سنباده کاری رزین بسته به اندازه و ضخامت قطعه‌ی تولید شده می‌تواند دستی یا برقی باشد.

سوهان:

سوهان کاری برای زدودن اضافات قطعات رزینی و صیقلی کردن قطعات تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای زیورآلات رزینی از سوهان‌های مینیاتوری استفاده می‌شود.

کاتر:

جهت بریدن و صاف کردن لبه‌های اضافه دور قطعات رزینی کاربرد دارد.

ماژیک:

نوع خاصی از ماژیک‌های هایلایت در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، مشکی، سفید و… جهت طراحی و دورگیری روی قطعات رزینی استفاده می‌شود.

خلال دندان:

جهت خارج کردن حباب‌ها از داخل رزین و نقش انداختن در برخی پروژه‌ها از آن استفاده می‌شود.

رزین

سشوار صنعتی:

هم برای حباب‌گیری و هم جهت پخش کردن رنگ‌های داخل رزین کاربرد دارد.

اسپری سیلیکون:

جهت سلولی کردن رنگ‌های داخل رزین همچنین جهت روان و آسان کردن جدا شدن از قالب‌های سیلیکونی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

چسب سیلیکون یا چسب آکواریوم:

نوعی از قالب دست‌ساز فوری را می‌توان با استفاده از چسب سیلیکون (چسب آکواریوم) ساخت. همچنین برای درزگیری قالب‌ها از این نوع چسب یا چسب حرارتی استفاده می‌شود.

مواد و متریال مورد استفاده در هنر رزین

رزین:

همان‌طور که در مطلب “هنر رزین اپوکسی” واقع در پایگاه دانش آرت زویا بیان شد رزین (resin)  یکی از دو جزء تشکیل دهنده‌ی رزین اپوکسی است ولی به خاطر سادگی، معمولاً به جای “رزین اپوکسی” از اصطلاح “رزین” برای ترکیب این دو جزء استفاده می‌شود.

 هاردنر:

سخت‌کننده (hardener) جزء دوم ترکیب رزین اپوکسی است که باعث می‌شود رزین در مجاورت هوا و پس از زمان مشخصی سفت و سپس کاملاً خشک شود. معمولاً نسبت اختلاط رزین به سخت‌کننده 1 به 2 یا حتی 1 به 1 است. برای فهمیدن نسبت اختلاط صحیح باید به دستورالعمل رزین و هاردنر خریداری شده مراجعه کنید.

رزین

انواع رنگ:

رنگ‌های مناسب کار با رزین اپوکسی نباید پایه آب باشند و لازم است حتماً از رنگ‌های متناسب با رزین استفاده کنید. این رنگ‌ها شامل انواع مختلفی از جمه رنگ‌های خمیری، جوهری، جوهری الکی (پایه الکل)، جوهری ترانسپرنت (شفاف)، میکروبی، پودری ساده، پودری صدفی، پودری کروم، پودری پایه فلز، مایع متالیک و… در دسترس هستند. در مقالات آموزشی آتی حتماً مفصل‌تر به موضوع رنگ‌های مناسب هنر رزین خواهیم پرداخت.

گل خشک:

گل و گیاهان خشک در رنگ و سایزهای متفاوتی برای استفاده در پروژه‌های رزینی وجود دارند. باید دقت داشته باشید که هم روش خشک کردن و هم افزودن رنگ به آن‌ها قبل از استفاده در رزین باعث دوام این گل‌ها در قطعات رزینی خواهند شد.

سنگ و کریستال:

جنس‌های متفاوت سنگ از جمله سنگ طبیعی، شیشه، پلاستیکی و… در پروژه‌های رزینی استفاده می‌شوند. شما می‌توانید طبق سلیقه‌ی خود رنگ، اندازه و جنس این سنگ‌ها را انتخاب نموده و آثار ماندگاری خلق نمائید.

شن و ماسه:

در قطعات رزینی به‌خصوص طرح دریا از شن و ماسه‌های مختلفی استفاده می‌شود که معمولاً به‌صورت طبیعی بوده و در وزن و رنگ‌های متفاوتی به فروش می‌رسند.

تزئینات دریایی:

شامل صدف، ستاره دریایی، توتیا و دیگر متریال مربوط به دریا و موجودات داخل آن

اکلیل و پولک:

اکلیل‌های ریز و درشت و در طرح‌های متفاوتی مثلاً قلب، ستاره،برگ، ماه و… در قطعات رزینی درخشندگی و جذابیت زیبائی خواهند داشت.

ترانسفر:

استفاده از ترانسفر داخل رزین نیاز به دقت و صبر و حوصله دارد ولی نتیجه‌ی کار حتماً لذتبخش خواهد بود. به‌خصوص مواقعی که می‌خواهید حوضچه ماهی داشته باشید می‌توانید از ترانسفر شکل ماهی در حوضچه خود بر روی رزین استفاده کنید.

ورق فلزی:

شامل ورق طلا، ورق نقره، ورق مس و دیگر ورق‌های رنگی جذابیت فوق‌العاده‌ای به کارهای شما خواهند بخشید.

تزئینات متفرقه رزین:

هزاران متریال وجود دارد که می‌توانند مناسب کار در رزین باشند و به رزین ساده‌ی شما جذابیت و زیبایی زیادی ببخشد. همچین انواع ابزار مورد استفاده در ساخت زیورآلات جهت تکمیل کار پروژه‌های رزینی زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار و متریال در مطلب “چگونه ساخت زیورآلات را شروع کنیم؟” در پایگاه دانش آرت زویا در دسترس شماست. غیر از آن‌ها یک نوع خرج کار به نام حلقه پیچ وجود دارد که در زیورآلات رزینی یا چوبی کاربرد دارد. تصویر و نمونه کار آن را در ادامه مشاهده می‌نمائید.

در این مطلب آموزشی سعی کردیم تا جای ممکن انواع ابزار و متریال مورد نیاز در هنر رزین را معرفی کنیم تا شما با نام، تصویر و نمونه کار هر کدام آشنایی پیدا کرده و راحت‌تر تصمیم به خرید آن‌ها بگیرید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان همراه آرت زویا قرار گرفته باشد.

با کمال میل پاسخگوی سوالات شما در بخش دیدگاه‌های این نوشته و دیگر نوشته‌های آرت زویا خواهیم بود. همچنین توجه داشته باشید که نظرات ارزشمند شما ما را در پیش‌برد هر چه بهتر مطالب و آموزش‌ها کمک خواهد نمود.

نویسنده متن: آرت زویا

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب