هنر رزین

چگونه کار با رزین را شروع کنیم؟ (4 مرحله یا بیشتر !؟)

در این مطلب به زبان ساده یک دستورالعمل گام به گام از فرآیند کار با رزین و ایجاد یک پروژه رزینی آماده کرده‌ایم که با انجام این دستورالعمل می‌توانید کار با این ماده شگفت انگیز را شروع کنید. همراه با این دستورالعمل چند راهنمایی در مورد چگونگی دریافت اثرات بیشتر هر مرحله از کار با رزین ارائه شده است. امیدواریم از خواندن این مطلب و انجام این هنر زیبا لذت ببرید.

4 مرحله یا بیشتر !؟

رزین و هاردنر را وزن و سپس مخلوط کرده در قالب یا قاب و… بریزید و صبر کنید تا خشک شود!

 

همین 4 مرحله‌ی به ظاهر ساده!

اگر چه در کار با رزین کلیت کار همین 4 مرحله است! ولی به شرطه ها و شروطه ها !!

هزاران نکته در این بین وجود دارد که رعایت نکردن هر کدام می‌تواند در کار شما مشکلات جدی ایجاد کند چه بسا که کل کار خراب و بلااستفاده شود. کار با رزین در عین حالی که بسیار ساده به نظر می‌رسد اصلا آسان نیست!

البته نگران نباشید ما در بخش هنر رزین واقع در پایگاه دانش آرت زویا کلیه نکات و مواردی که دانستن آن‌ها در کار با رزین برایتان کاربردی است به شما آموزش داده و همچنین از پرداختن به اضافاتی مثل تئوری ماده شیمیایی رزین، اصطلاحات سنگین و دیگر موارد غیر ضروری خودداری می‌کنیم تا یادگیری این هنر جذاب برای شما علاقمندان راحت‌تر شود.

به شما این مژده را بدهیم که اگر این مطلب را با دقت مطالعه کرده و مراحل را به ترتیب اجرا کنید هیچ‌گونه مشکلی در کار با رزین اپوکسی نخواهید داشت.

مرحله 1:

انتخاب رزین اپوکسی متناسب با پروژه

در ابتدایی‌ترین مرحله، پروژه خود را انتخاب نمائید. در حیطه کار هنری رزین اپوکسی کلاً چهار نوع رزین وجود دارد: رزین غلیظ، رقیق، نیمه غلیظ و نیمه رقیق که لازم است متناسب با پروژه‌ای که قصد انجامش را دارید نوع مناسب را انتخاب نمائید. چنانچه در این مورد سوالی دارید و یا برای انتخاب رزین اپوکسی مناسب دچار مشکل هستید، از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با ما تماس گرفته و یا در قسمت دیدگاه‌ها (پایین همین صفحه) بیان کنید با افتخار و در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

مرحله 2:

خرید مواد و متریال و تجهیزات مورد نیاز کار با رزین

ما در مطلب “ابزار و متریال مورد استفاده در رزین اپوکسی” تمامی مواد و متریال مورد استفاده در هنر رزین اپوکسی را معرفی نمودیم. برای شروع به کار موارد مورد نیازی که حتماً باید در اختیار داشته باشید این چند مورد است:

* ترازوی دیجیتالی (در صورت در اختیار نداشتن ترازو می‌توانید از ظرف مندرج استفاده نمایید البته آرت زویا چنین کاری را مگر برای مبتدیان عزیز و انجام کارهای تمرینی توصیه نمی‌کند)

* رزین و هاردنر (هر چه از رزین و هاردنر با کیفیت‌تری استفاده نمائید کار برایتان آسان‌تر و لذتبخش‌تر خواهد بود. آرت زویا با افتخار آماده مشاوره در این خصوص با شما همراهان عزیز می‌باید)

* همزن (استفاده از همزن مناسب از جنسی که با ترکیب رزین و هاردنر واکنش ندهد)

* دستکش (دستکش‌های یکبار مصرف پلاستیکی، لاتکس و… حتماً در دسترس داشته باشید)

* عینک کار (جهت محافظت از چشمانتان بهتر است در حین کار از عینک مناسب استفاده کنید)

* ظرف مناسب کار با رزین (استفاده از ظروف مناسب سیلیکونی، پلاستیکی یکبار مصرف، پلی اتیلنی و… بهتر است)

* فندک (جهت جباب‌گیری در حین کار مورد استفاده دارد)

* یکی از موارد قالب، قاب یا یک بیس مناسب دیگر (بسته به پروژه رزینی مد نظرتان یک بیس مناسب در اختیار داشته باشید، مثلاً بوم نقاشی، چوب یا ظروف چوبی، قالب‌های سیلیکونی یا قاب‌های جنس‌های متنوع کاربردی است)

مرحله 3:

جمع‌آوری تجهیزات

تجهیزات لازم جهت انجام کار با رزین اپوکسی را مهیا نمائید. این تجهیزات در یک مکان با تهویه مناسب با میزان رطوبت و حرارت استاندارد و بدون هیچگونه آلودگی محیطی باید استفاده شوند. عینک کار، پیش‌بند یا لباس کار، دستکش‌های یکبار مصرف و… بسته به نوع پروژه شما تجهیزات لازم هستند. حتماً قبل از استفاده‌ی تجهیزات مورد نظر خود، از تمیز بودن آن‌ها از هر گونه آلودگی اطمینان حاصل کنید.

مرحله 4:

اندازه‌گیری رزین و هاردنر

در زمان خرید رزین اپوکسی حتماً نسبت اختلاط رزین و هاردنر خریداری شده را از فروشنده سوال نمائید. معمولاً رزین و هاردنرها به نسبت 2 به 1 هستند به این معنی که هر میزان از رزین که در ظرف می‌ریزید، نصف همان میزان هاردنر باید استفاده شود. این نسبت برای ادامه‌ی کار بسیار اهمیت دارد زیرا رعایت نکردن درست آن می‌تواند موجب مشکلات زیادی مثل خشک نشدن، چسبندگی و… در پروژه نهائی شما شود.

جهت اندازه‌گیری رزین و هاردنر دو انتخاب دارید یا استفاده از ظروف مندرج و یا وزن کردن با یک ترازوی دیجیتال که آرت زویا با توجه به دانسته‌ها و تجارب خود به روش استفاده از ترازو تاکید دارد.

در ویدئویی که در ادامه خواهید دید روش اول اندازه‌گیری رزین و هاردنر آورده شده است.

مرحله 5:

مخلوط کردن رزین و هاردنر

این مرحله‌ی کار با رزین مثل مرحله اندازه‌گیری بسیار حساس و دارای اهمیت است. طرز صحیح هم زدن و مخلوط کردن رزین و هاردنر در کیفیت رزین اپوکسی نهائی بسیار تاثیر دارد. در ویدئو زیر طریقه هم زدن درست و غلط و نتیجه پایانی هر کدام به وضوح قابل مشاهده است.

در ویدئویی که در ادامه خواهید دید روش‌های مخلوط کردن رزین و هاردنر با هم مقایسه شده است.

همان‌طور که در ویدئو فوق مشاهده نمودید بهترین روش هم زدن مخلوط رزین و هاردنر هم زدن نسبتاً آهسته و در یک جهت می‌باشد.

یک نکته مهم:  

حداقل حدود 5 دقیقه به مخلوط استراحت دهید و بگذارید همانطور بماند. این کار باعث حذف حباب‌های احتمالی داخل مخلوط خواهد شد. البته نباید این زمان به طول بیانجامد زیرا ممکن است مخلوط سفت شده و دیگر قابل استفاده نباشد.

مرحله 6:

استفاده از رزین اپوکسی آماده شده

ما برای این مرحله‌ی کار با رزین انتخاب‌های زیادی پیش رو داریم. مثلاً استفاده از رزین اپوکسی در قالب‌های سیلیکونی و یا استفاده از رزین اپوکسی در قاب‌های آماده موجود در بازار، یا استفاده از آن بر روی بیس‌ها یا ظرف‌های چوبی، همچنین می‌توان از رزین اپوکسی داخل قالب‌های موقت طلقی هم استفاده کرد.

در این مرحله می‌توانید از انواع رنگ و دیگر افزودنی‌های مناسب رزین اپوکسی استفاده کنید.

 نکته: خیلی مهم است که قبل از مخلوط کردن رزین و هاردنر حتماً در مورد پروژه خود تصمیم گرفته باشید. به این دلیل که اگر مدت ماندگاری رزین اپوکسی در ظرف قبل از استفاده زیاد باشد امکان دارد در همان ظرف به “ژل تایم” رسیده و دیگر قابل استفاده نباشد.

نکته (ژل تایم چیست؟):

در مبحث کار با رزین ژل تایم زمانی است که رزین اپوکسی اصطلاحاً شروع به پخت می‌کنید. در این زمان مخلوط رزین و هاردنر (رزین اپوکسی) گرم شده و شروع به سفت شدن می‌کند. حالت ژلی به خود می‌گیرد و شما دیگر قادر به تغییر در آن نخواهید بود. این زمان بهترین زمان جهت اعمال لایه دوم در صورت لزوم خواهد بود چون باعث خواهد شد که هم با لایه قبلی مخلوط نشود هم به آن بچسبد.

مرحله 7:

چند ساعت صبر کردن!

زمان خشک شدن مخلوط رزین اپوکسی به نوع رزین و هاردنر مصرفی بستگی دارد ولی هر نوع رزین هم که باشد طی 24 ساعت به خشکی لازم جهت بیرون آوردن از قالب رسیده است. پس از گذشت این مقدار زمان شما می‌توانید قطعه رزینی خود را از قالب خارج کنید. البته توجه داشته باشید که هنوز لایه‌های داخلی قطعه به طور کامل خشک نشده‌اند و در صورت نیاز به مراحل تکمیلی دیگر مثل سنباده‌زنی باید تا خشک شدن کامل قطعه در حد چند روز صبر کنید.

امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. اگر باز هم سوالی در خصوص شروع کار با رزین اپوکسی دارید در قسمت دیدگاه همین مطلب بیان کنید.

چنانچه آموزش خاصی مد نظر شماست آن را از طریق چت سایت، تیکت پشتیبانی پس از ثبت نام در سایت و یا از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی آرت زویا با ما در میان بگذارید. حتما و با کمال میل به درخواست شما عزیزان همراه آرت زویا پاسخ خواهیم داد.

موفق باشید

نویسنده مطلب: آرت زویا
مطالب آموزشی منحصر به آرت زویا بوده و فقط جهت استفاده شخصی در غیر این صورت با ذکر منبع مجاز است.

آرت زویا

Recent Posts

آموزش دوخت هدبند پارچه ای دورو (مدل 1 )

مطلب امروز از سری آموزش‌های هنری آرت زویا، آموزش دوخت یک مدل هدبند پارچه ای…

2 سال ago

آموزش بافت انار قلاب بافی

در مطلب پیش رو آموزش بافت انار با قلاب را خواهیم داشت. آموزش به صورت…

2 سال ago

آموزش 2 مدل زیرلیوانی رزینی هندوانه ای

در این مطلب ساخت دو مدل زیرلیوانی رزینی هندوانه ای مناسب مراسم شب یلدا با…

2 سال ago

آموزش بافت هندوانه یلدا آویز 2 عددی

امروز آموزش جالب بافت هندوانه یلدا در مدل آویز برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم که…

3 سال ago

آموزش دوخت کش مو پارچه‌‌ای (مدل 1)

در این مطلب چگونگی آموزش دوخت کش مو پارچه‌ای که کاربرد بسیار زیادی دارند به‌صورت…

3 سال ago

روش کار ابزار ساخت زیورآلات

در مطلب پیش رو چگونگی استفاده از ابزار ساخت زیورآلات شامل روش به‌کارگیری میخ و…

3 سال ago