فروشگاه آرت زویا
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اصول اولیه قلاب بافی (قسمت 1)

چکیده کوتاه مطلب

در این مطلب آموزشی اصول اولیه قلاب بافی را به‌طور ساده و کاملاً کاربردی خواهید آموخت. با دانستن اصول اولیه هر کار و نه صرفاً چند پروژه‌ی خط به خط آموزش داده شده شما توانایی به‌کار بردن ذوق و خلاقیت خود را داشته و قادر خواهید بود کارهای خارق‌العاده‌ی جدیدی خلق کنید. در مطلب آموزشی […]

در این مطلب آموزشی اصول اولیه قلاب بافی را به‌طور ساده و کاملاً کاربردی خواهید آموخت. با دانستن اصول اولیه هر کار و نه صرفاً چند پروژه‌ی خط به خط آموزش داده شده شما توانایی به‌کار بردن ذوق و خلاقیت خود را داشته و قادر خواهید بود کارهای خارق‌العاده‌ی جدیدی خلق کنید.

در مطلب آموزشی ” هنر زیبای قلاب بافی ” واقع در پایگاه دانش آرت زویا به هنر جذاب و زیبای قلاب بافی، تاریخچه کوچکی از آن، نمونه کارهای این هنر زیبا و معرفی ابزار مورد نیاز برای شروع به کار قلاب بافی پرداختیم.

گره اول کار در قلاب بافی

در ابتدای کار باید نخ را به دور قلاب گره بزنیم. در ادامه نحوه‌ی گره زدن نخ به دور قلاب را مشاهده می‌نمائید.

فیلم آموزش گره ابتدایی دور قلاب:

طریقه ی دست گرفتن قلاب و نخ برای افراد راست دست به طرق زیر امکان‌پذیر است، در حین بافت هر کدام بهتر کار را پیش می برد استفاده کنید.

برای یادگیری اصولی قلاب‌بافی باید نقشه‌خوانی را فرابگیریم تا فقط محدود به مدل آموزش داده شده نباشیم. به این معنا که اگر به‌طور پروژه‌ای و فقط با اجرای خط به خط دستورات، بافت یک پروژه‌ی خاص را انجام دهیم، یادگیری ما محدود به همان پروژه خواهد شد در حالی‌که با یادگیری اصول کار قادر به بافت هر پروژه‌ی دلخواه حتی فقط با مشاهده‌ی تصویر کار مربوطه خواهیم بود.

نقشه یا الگوهای قلاب‌بافی به‌وسیله‌ی یکسری علامت‌ها کشیده شده‌اند که ما با دانستن طرز بافت هر علامت و ادامه دادن نقشه می‌توانیم مدل ارائه شده در الگو را به راحتی ببافیم.

آرت زویا در بخش ” آموزش قلاب بافی ” پایگاه دانش خود، به‌طور تدریجی، عنوان و سمبل این علامت ها را معرفی خواهد نمود.

زنجیره زدن اولین کاری است که برای بافت هر مدل قلاب بافی باید یادبگیرید. زنجیره زدن اساس هنر قلاب بافی است. یک ردیف بافت زنجیره برای اکثر قلاب بافی ها مانند پایه عمل می‌کند. علامت زنجیره در نقشه‌های قلاب بافی شبیه به یک بیضی کوچک است مثل شکل زیر:

قلاب بافی

مثلاً بیضی‌های توخالی در نقشه‌ی کوچک زیر به این معنا است که در ابتدا 9 تا زنجیره زده شود.

نکته: شماره 1 به معنی رج اول است

قلاب بافی

طریقه‌ی زنجیره زدن

اگر در همین حالت که قلاب و نخ را در دست دارید به‌وسیله‌ی قلاب نخ را از حلقه‌ی موجود روی قلاب رد کنید شما یک زنجیره زده‌اید. این ویدئوی تهیه شده توسط آرت زویا را مشاهده کرده و سعی کنید به همین صورت زنجیره بزنید.

فیلم آموزش زنجیره زدن:

تصاویر نشان دهنده‌ی طریقه زنجیره زدن در قلاب بافی را در ادامه مشاهده می‌نمائید.

تصویر زیر پشت و روی زنجیره‌ها را نشان می‌دهد.

بافت پایه کوتاه:

علامت پایه کوتاه در نقشه‌های قلاب بافی به شکل یک بعلاوه یا ضربدر است که در تصویر زیر مشاهده می‌نمائید:

برای بافت پایه کوتاه قلاب را به داخل یکی از زنجیره‌های رج قبل وارد کرده، نخ را از آن‌جا درآورده و سپس نخ را از دو حلقه‌ی روی قلاب رد می‌کنیم. با دیدن تصاویر زیر به خوبی بافت پایه کوتاه را یاد خواهید گرفت.

این شکل پایه کوتاه‌های بافته شده در یک رج را نشان می‌دهد.

برای ادامه‌ی بافت مثلاً در بافت یک قطعه‌ی مربع یا مستطیلی شکل در آخر رج اول یک زنجیره زده پس از آن بافت را برگردانده و در هر گندمی رج قبل یک پایه کوتاه دیگر ببافید، به آخر رج که رسیدید باز هم بافت را برگردانده و همین کار را در جهت عکس تکرار کنید تا قطعه بافته شده به اندازه دلخواهتان برسد سپس بافت را کور کنید.

نکته (آموزش کور کردن بافت):

درانتهای بافت حدود شش سانتی‌متر از کاموا را رها کرده و آن را قیچی کنید پس از آن بوسیله‌ی قلاب کل کاموا باقی مانده را از حلقه‌ی روی قلاب عبور داده و بکشید. نقشه بافت یک قطعه مربعی شکل با پایه کوتاه:

ویدئویی که در ادامه مشاهده می‌نمائید دو رج بافت پایه کوتاه را نشان می‌دهد.

فیلم آموزش بافت پایه کوتاه:

** این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد

مطالب تکمیلی قسمت اول آموزش اصول بافت با قلاب به‌تدریج به متن فوق افزوده خواهند شد مواردی مثل بافت پایه کوتاه، پایه متوسط، پایه بلند، طریقه‌ی کاهش و افزایش دانه‌های بافت در قلاب‌بافی و… در ضمن پس از اتمام قسمت‌های مربوط به اصول اولیه‌ی قلاب بافی که دو قسمت مقدماتی و پیشرفته خواهند بود، در بقیه‌ی آموزش‌ها هر بار یک پروژه عالی بافت از صفر تا صد و به‌صورت قدم به قدم در قسمت مربوط به ” آموزش‌های قلاب بافی ” پایگاه دانش آرت زویا خدمت عزیزان همراه علاقمند به هنر زیبای قلاب بافی ارائه خواد شد.

چنانچه آموزش خاصی مد نظر شماست آن را از طریق چت سایت، تیکت پشتیبانی پس از ثبت نام در سایت و یا از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی آرت زویا با ما در میان بگذارید. حتما و با کمال میل به درخواست شما عزیزان همراه آرت زویا پاسخ خواهیم داد.

امیدواریم این مطلب آموزشی مورد توجه و استفاده‌ی شما عزیزان همراه آرت زویا قرار گرفته باشد. با آرزوی موفقیت برای همراهان عزیز آرت زویا در نظر داشته باشید که نظرات شما در ارائه هر چه بهتر مطالب آموزشی ما را یاری خواهد نمود.

ویدئوهای نکات آموزش قلاب بافی و دیگر آموزش های متنوع در صفحه اینستاگرام آرت زویا در دسترس است.

نویسنده متن و ویدئوها: آرت زویا
منبع تصاویر: کتاب Crocheting for Dummies
مطالب آموزشی و ویدئوها منحصر به آرت زویا بوده و فقط جهت استفاده شخصی در غیر این صورت با ذکر منبع مجاز است.

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب