فروشگاه آرت زویا
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اصول اولیه ساخت زیورآلات

چکیده کوتاه مطلب

در این مطلب از سری مطالب آموزشی آرت زویا اصول اولیه‌‌ی ساخت زیورآلات شامل معرفی انواع روش‌های ساخت زیورآلات و تصاویر نمونه را آموزش خواهیم داد که به زبان ساده و کاملاً کاربردی بیان خواهند شد.

در مطلب پیش رو اصول اولیه‌‌ی ساخت زیورآلات را آموزش خواهیم داد که به زبان ساده و کاملاً کاربردی بیان خواهند شد.

اصول اولیه ساخت زیورآلات

ساخت زیورآلات یا اصطلاحاً ساخت بدلیجات، به چند روش مرسوم است:

زیورآلات سنگ و مهره‌ای

زیورآلات مفتولی

زیورآلات خمیری

زیورآلات رزینی

زیورآلات منجوق‌بافی

زیورآلات بافتنی

زیورآلات گره‌ای (مکرومه)

و…

همان‌طور که متوجه شدید این نام‌گذاری‌ها بر اساس نوع متریال و موادی است که از آن در ساخت زیورآلات استفاده می‌شود.

معمولاً بهترین روش برای انتخاب یک حوزه‌ی هنری، دیدن نمونه کارهای ساخته شده‌ی آن حوزه است. شما با یک جستجوی کوتاه اینترنتی در زمینه‌های مورد نظر می‌توانید یک یا چند نمونه از انواع هنر ساخت زیورآلات یا بدلیجات را انتخاب نموده و با یادگیری در آن زمینه فعالیت داشته باشید یا حتی با خلاقیت و نوآوری نوع جدیدی از ساخت زیورآلات را خلق نمائید.

در اقدام بعدی شما باید متریال، وسایل و ابزار مورد نیاز جهت ساخت زیورآلات مورد علاقه‌ی خود را تهیه کنید. امروزه این متریال و ابزار در بسیاری از فروشگاه‌های خرازی یا فروشگاه‌های مخصوص ابزار و وسایل ساخت زیورآلات و بدلیجات در دسترس هستند و مشکلی در تهیه‌ی آن‌ها نخواهید داشت.

پس از تهیه ابزار و و سایل مورد نیاز، با اجرای آموزش‌هایی که به‌صورت اینترنتی یا روش‌های دیگر یادگرفته‌اید شروع به کار خواهید نمود.

آرت زویا در نظر دارد تا با آموزش‌های به زبان ساده و البته کاملاً کاربردی در زمینه ساخت زیورآلات و دیگر هنرهای دستی، همان‌گونه که قبلاً با عنوان دست‌سازه‌های زویا اقدام به این کار کرده بود، به پیشرفت هر چه بیشتر شما تا رسیدن به سطح مورد نظر، جهت ساخت زیورآلات برای خود، به‌عنوان هدیه به عزیزانتان یا کسب درآمد از آن‌ها کمک نماید.

انواع زیورآلات

انواع مختلفی از زیورآلات یا اکسسوری‌ها (لوازم جانبی) قابل ساخت هستند مانند: انواع دستبند، گردنبند، آویز کیف، رولباسی و رومانتویی، انگشتر، پابند، گوشواره، کمربند، تل و گل سر، جاسوئیچی یا سرکلیدی و…

در این بین معمولاً ست‌های زیورآلات طرف‌داران بسیاری دارند که با کمی خلاقیت و به خرج دادن ذوق و سلیقه، دقت در خرید متریال و انتخاب رنگ می‌توانید زیورآلات بسیار زیبایی بسازید که هم یادگارهای خاطره‌انگیزی از شما باشد و هم بتواند در مواردی برایتان کسب درآمد کند.

در ادامه به معرفی انواع روش‌های ساخت زیورآلات خواهیم پرداخت. این تقسیم‌بندی اصول خاصی ندارد و ما بر اساس تجربه‌ چند ساله‌ی خود پر طرف‌دارترین آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

زیورآلات سنگ و مهره‌ای:

در این نوع زیورآلات موارد اصلی ساخت، انواع سنگ و مهره‌های مختلف می‌باشد که بسته به نوع اتصالات خود به چند نوع دیگر تقسیم می‌شوند.

انواع مهره‌های از جنس سنگ طبیعی، سنگ مصنوعی، پلاستیکی، خمیری و… در این نوع ساخت مرسوم هستند. برای اصطلاحاً رشته کردن مهره‌ها یا اتصال آن‌ها به همدیگر می‌توان از نخ، میخ و حلقه‌های فلزی، بندهای چرمی، سیم بکسل، نخ ماهی‌گیری، کش‌های مخصوص دستبند سازی و… استفاده کرد. در تصاویر زیر چند نمونه از این نوع زیورآلات را مشاهده می‌نمائید.

نکته:

لازم به ذکر است این مطلب فقط جهت آشنایی اولیه با نام‌ها و اصطلاحات هنر ساخت زیورآلات بوده و در آموزش‌های آتی هر کدام از متریال نام برده، همچنین روش‌های استفاده از هر کدام را مفصلاً توضیح خواهیم داد.

زیورآلات خمیری:

در این نوع زیورآلات از خمیرهای مجسمه سازی به عنوان متریال اصلی استفاده می‌شود. معمولاً بقیه موارد مثل اتصالات و پایه‌کار و خرج‌کارها شبیه دیگر انواع زیورآلات است. تصاویر زیر نمونه‌هایی از زیورآلات خمیری را نشان می‌دهد.

زیورآلات رزینی:

رزین خود دنیایی است هزار رنگ پر از جذابیت که آرت زویا مفصلاً در این مورد نکات و مطالب آموزشی مفصلی در آینده خواهد داشت. در ادامه تصاویر برخی کارهای رزینی آرت زویا را مشاهده خواهید نمود.

ساخت زیورآلات

این مطلب فقط جهت ایجاد پیش زمینه و انگیزه‌‌ی کار در راستای ساخت زیورآلات بوده و در مطالب آموزشی بعدی مفصل‌تر و جزیی‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت. امیدوارم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. جهت مشاهده مطالب آموزشی نوشتاری دیگر به صفحه وبلاگ آرت زویا مراجعه نمائید.

تهیه، گردآوری مطلب و تصاویر: آرت زویا

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب